Tuesday 29 March 2016

Tips Nak Mulakan Business!!! Berapa Modal Permulaan?

Tips yang ke 2 akan dikongsikan pada suma adalah mengenai tips nak mulakan business. Pagi tadi Kiz ada share tips lain gak. Boleh baca kat sini(klik sini).Yang ni topik nya berlainan sikit.Kiz cuba btau ikut urutan dari permulaan ya..


Tips Nak Mulakan Business!!! Berapa Modal Permulaan?


Buat je dulu!


Buat je dulu, jangan lama sangat nak prepare macam-macam, jangan banyak sangat fikir kebarangkalian-kebarangkalian tu. Kalau fikir banyak sangat takut takut mind set kita dah terfikir kebarangkalian yang negatif pulak. 

Last last tak jadi nak buat sebab fikir banyak sangat.Ingat!!! Masa tu sangat penting dalam perniagaan.

Modal Permulaan Yang Minimum.


Ramai yang tersilap langkah dalam membuat perancangan untuk setup business.Terutamanya dari segi decision untuk memutuskan berapa kah jumlah modal yang perlu dibelanjakan?

Pernah nampak tak kebiasaannya kedai kedai yang memulakan perniagaan dari kecil berkembang dengan jaya nya?Huh skema betul ayat Kiz.dah macam Puan Ainon lak.hehe..

Ok sebenarnya macam ni.Kenapa u all meminimumkan jumlah modal?Yang paling penting sebenarnya adalah kita kena validate dulu adakah produk/services yang kita jual tu ada permintaan.Dan adakah sales yang kita dapat dapat cover perbelanjaan operasi kita?

Jangan pulak ada yang cakap buat dulu terus nak mintak loan sampai RM200,000, BAHAYA. Modal mula-mula jangan lebih RM2000.Kadang kadang takut kita tersalah research,kita ingat boleh berjaya. yela, bukak kedai besar besar da renovate cantik cantik, ta kan tak ada orang nak datang kan?

Tapi biasa je nampak kedai mewah  mewah gulung tikar kan???

Okay Next Step
.
Lepas tu, dari jumlah modal, asingkan maybe dalam RM500 untuk marketing.Marketing yang direct tuk dapatkan more sales ok. Bukan packaging, packaging tak payah gempak-gempak dulu, letak sticker dah cukup. Sebab kita belum tau produk kita ni ada ke orang nak..
.

Pastu lau dah ada permintaan dari segi repeat order dah boleh la fikir fikir lau nak tukar design sticker.Company yang besar akan tukar packaging diorang dalam masa setahun atau 2 tahun sekali.

Eh Jap!

Kenapa nak kena fikir kalau nak tukar design sticker?Stickiz (klik sini) kan ada..biar Kiz yang fikir, then u all jual jer..hehe.

Olrite..Tips nak mulakan business untuk modal permulaan, Kiz dah share kan..Untuk pengetahuan u all Kiz pun mulakan business Stickiz ni dengan modal permulaan Rm1500 je..Percaya tak? yang penting berkat doa dan usaha tu yang penting..

Nak tau rahsia macam mana Stickiz boleh maju boleh la order sticker dengan stickiz ya?Click sini untuk order..
(belajar macam mana Kiz handle customer-whatsapp,pm fb dll)

No comments:

Post a Comment